find my blog

Rabu, 30 Jun 2010

World cup.

Peringkat suku akhir akan bermula malam esok. Ramalan Bnews adalah seperti di bawah.
Nombor dalam kurungan adalah Ranking dunia pada sebelum bermulanya kejohanan ini.

a)Brazil(1) ws Holland(4)

b)Uruguay(16) lwn Ghana( 32)

c)Argentina( 7) lwn Germany( 6)

d)Spain( 2) lwn Paraguay( 31)

Ramalan BNews:

a) Brazil akan menang. Dari ranking sudah satu kelebihan. Memandangkan pada 2014 Brazil akan menjadi tuan rumah, memasuki peringkat separuh akhir dan akhir adalah satu kelebihan(sila lihat germany 2002).Sekiranya Holland menang, Argentina akan menewaskan Germany. Tapi pada pandangan BNews, Brazil akan menang Berdasarkan kepada Ranking.

b)Ghana akan mengalahkan Uruguay. Pasukan Ghana adalah wakil benua Afrika setelah pasukan Afrika lain tewas. Walaupun ranking dunia tidak menyebelahi Ghana namun Ghana telah membuktikan dengan mengalahkan USA ranking 14. Ini terjadi dengan pasukan  Korea selatan pada 2002. Pada tahun itu korea berada di tangga di tangga ke 42 dan berjaya mengalahkan pasukan Italy(6) dan Spain(7).


c) Argentina akan kalah, setelah Brazil menang pada malam sebelumnya.Sejarah world cup membuktikan sejak dari perubahan format pertandingan bermula 1986, pasukan Brazil dan Argentina tidak akan bersama2 berada di separuh akhir. Pada 1986 Brazil tewas kepada France (penalti) pada peringkat sukuakhir dan Argentina menjadi juara. Pada 1990 Brazil dan Argentina bertemu di pusingan ke2 dan Brazil tewas 1-0. 1994 Argentina tewas kepada Romania pada pusingan ke2 dan Brazil telah menjadi juara pada tahun itu. 1998 Argentina tewas kepada Holland dan Brazil telah memasuki perlawanan akhir tapi tewas kepada France. 2002 Argentina tidak layak masuk ke peringkat kalah mati dan Brazil menjadi juara. 2006 Argentina dan Brazil tewas di peringkat sukuakhir. Germany akan menang.

d) Spain akan menang. Perbezaan ranking terlalu jauh kelebihan Spain. Tidak pernah dalam sejarah pertandingan hanya ada satu pasukan eropah yang bermain di separuh akhir. Pertandingan yang lepas lepas telah membuktikanya. 2006 semua slot di isi oleh eropah, Germany lwn Italy dan Portugal lwn France.
2002, Korea lwan Germany dan Brazil lwn Turkey. 1998 Brazil lwn Holland dan France lwn Croatia. 1994 Sweden lwn Brazil dan Bulgaria lwn Italy.


Separuh akhir.

a) Brazil lawan Ghana.

Kelebihan kepada Brazil untuk menang dan Brazil memang telah di takdirkan pergi keperlawan akhir walaupun menjadi tuanrumah pada 2014( Lihat Germany . Tuanrumah 2006 tapi ke perlawanan akhir 2002). Ranking dunia akan menjadi panduan pada masa itu.  Kes seperti juga masa Korea menjadi tuan rumah tapi hanya bermain di peringkat separuh akhir sahaja.

b) Germany lawan Spain.

Dari ranking Spain mempunyai kelebihan untuk menang. Sekiranya Germany menang,rangking pasukan dunia tidak boleh di pakai. Perlawanan akhir adalah antara ranking pertama dan kedua.

Perlawanan akhir.

Brazil dan Spain.

Brazil akan menjadi tuan rumah pada 2014. dari sejarah belum pernah pasukan dari eropah akan menjadi juara di benua amrika. kejohanan 2010 adalah milik eropah. Pada 2002(Asia) di tanah baru Brazil telah menjadi juara. kali ini giliran eropah pula.sekiranya Brazil menjadi juara, maka sejarah baru akan tercipta tapi untuk mencipta sejarah world cup bukan mudah.Percayala pada 1982 Spain kempunan, pada 2010 adalah harinya. setelah menjadi juara eropah2008, Spain akan menjadi juara dunia pula.


*Sekiranya ada yang mahu mencabar hujah ini sila berikan komen.

2 ulasan:

  1. salam tuan....saya bukanlah seorang yang mahir dalam menganalisi bola, lebih2 lagi bola bertaraf dunia...cuma saya rasa juara adalah argentina atas sebab berikut:
    1. pasukan yang akan juara adalah pasukan yang prestasi di kelayakan atau pusingan tidak konsisten. Argentina adalah salah satu pasukan yang tidak konsisten lebih2 lagi kelayakan yang mana hampir tersingkir awal.
    2. pasukan yang menyerlah di peringkat kumpulan tidak akan dapat juara. contoh italy 2006 peringkat kumpulan tidak bagus tapi juara.
    3. saya lebih optimistik bahawa brazil tidak akan dapat ke separuh akhir (walaupun saya penyukung kuat brazil) pasal hari diorang adalah pada 2014. w/bagaimanapun kekalahahan brazil secara professional iaitu kalah tendangan penalti.
    untuk ulasan team yang lain, saya akan buat besuk.

    BalasPadam
  2. Tuan, Kalau Argentina jadi taruhan untuk juara piala dunia,tidak mungkin atas sebab2 berikut:
    1) ranking dunia.Argentina ranking ke 7.
    2) tempat. kejohanan ini di buat di benua baru.selepas Eropah memberi peluang kepada Brazil di Asia, maka kali ini adalah milik eropah.Harus di ambil faktor Brazil akan menjadi tuan rumah 2014. di jangka pada tahun itu brazil atau argentina akan jadi juara.
    3)Kalau pun argentina menjadi juara atas faktor menghormati Maradona. harus di ambil kira Pemain terbaik FIFA 2009 adalah Messi. Adakah Messi akan menjadi pemain terbaik pada tahun depan??? Bergantung kepada kejohanan ini.

    BalasPadam