find my blog

Sabtu, 2 April 2011

adab memotong kuku

 assalamualaikum kepada pembaca sekalian . pagi pagi ahad ni aku mau baut artikal megenai kuku la pulak . tapi tak apa lah sekali sekala kita buat artikal macam ni kan? . artikal ini aku buat tuju kan kepada pembaca BERUNGIS NEWS yang beragama islam , kerana ini  bedasarkan islam .

urutan memotong kuku sunnah nabi
 ini adalah sunnah-sunnah yang aku dapat kumpulkan dari Mr Google jadi kepada korang yang dapati ada silap pada aku punya artikel ini tolong tegur o.k kerana kita adalah manusia biasa dan manusia biasa selalu membuat kesilapan ..

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik yang ertinya:
“Telah ditentukan waktu kepada kami memotong misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami tidak membiarkannya lebih daripada empat puluh malam.” (Hadis riwayat Muslim)

“Siapa saja yang mandi pada hari Jum‘at, memotong kuku, berwangian (memakai wangi2an) jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik kemudian keluar rumah sehingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi (menerobos masuk) orang-orang yang telah bersaf, kemudian dia mengerjakan sembahyang apa saja (sembahyang sunat), dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata-kata sehingga selesai mengerjakan sembahyang, maka jadilah penebus dosa di antara Jum‘at itu dan Jum‘at sebelumnya.”(Hadis riwayat Ahmad)



ini bermakna yang memotongkuku , mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari tidak boleh melebihi 40 hari , ustat aku ada cakap yang kalau lebih 40 hari ada saitan tapuk kat tempatyang tidak kena potong atau cabut atau cukur .  jadi ini saja lah untuk kali ni
sumber : 
OhIslam

1 ulasan: